Medan de började diskutera vad de skulle göra härnäst lyckades Mikael koppla upp sig mot en sluten server som regeringen tydligen inte lyckats stänga ned ännu, med hjälp av en dator bredvid Burger King. Han gick direkt in på FOX och fick upp en ny "infestationbild".
Lars konstaterade snabbt att läget var kritiskt, zombierna hade tagit sig över Skanstullsbron och Johanneshovsbron och hela Södermalm var nu rödmarkerat. Mellan Södermalm och Centrum låg nu Gamla stan med Skeppsbron och Centralbron. Om de inte redan blivit övertaget gissade Lars på att militären satt hårt mot hårt där. Gamla stan var troligen utrymt och skulle fungera som buffertzon.
Internet låg uppe i ytterliggare fem minuter innan en soldat kom fram till dem och bad dem stänga av datorn. Han menade att regeringen beordrat att Internet skulle stängas "i Stockholm" eftersom man misstänkte att det kunde finnas spioner i området. Alla i sällskapet såg dock tydligt att soldaten inte ens trodde sina egna ord.
"Hur ser det ut i tunnelbanan då?" frågade Lars. "Även om ni sprängt broar så kan de här...zombiesarna... ta sig under Mälaren och in till centralen?"
"Nej, vi har minerat alla linjer och har jag tror att regeringen beordrat satt NI på att hålla kontinuerlig vakt."
"Och hur är det med andra städer?"
"Det kan jag inte direkt gå in på, men mellan oss så kan jag säga att det i alla fall verkar som om det bara är huvudstaden med omnejd som är drabbat. När jag var och pratade med min plutonchef, som för övrigt sitter vid utanför Waynes Coffee på övervåningen, hörde jag att förband från Örebro och Norrköping var på väg mot Södertälje för att där möta upp och trycka tillbaka den här attacken, vilka det nu är som ligger bakom det. Jag har redans agt för mycket men ni kan säkert få ut lite mer information om ni pratar med plutonchef Höglund, ni verkar ju ha rätt bra koll ändå och kanske vet något som inte han vet" sa soldaten och sneglade på Mikaels nätdongel.